پادکست چیست؟

پادکست همان محتوا های صوتی هستند که با استفاده از نرم افزار های خاصی که برای گوش دادن به پادکست تعبیه شدند، میتوانید مشترک شوید تا پادکست ها را گوش دهید. به عبارتی دو شرط اساسی وجود دارد:

  1. اول اینکه کاربر بتواند مشترک محتوای صوتی شود.
  2. دوم اینکه یک سلسله فایل صوتی وجود داشته باشد تا کاربر بتواند اشتراک بگیرد در غیر این صورت برای یک پادکست نمیتوان اشتراک گرفت.

محتوای صوتی چیست؟

محتواهای صوتی مثل پادکست نیاز به اشتراک ندارند و شما میتوانید حتی یک عدد نیز تولید کنید و از مزایای آن بهره مند شوید و با نرم افزار های معمول میتوانید گوش دهید و مثل یک فایل صوتی ساده هستند. البته محتوای صوتی کاربرد های زیادی دارد که در ذیل برخی ها اشاره می شوند.

کاربردهای تولید محتوای صوتی:

  • شما می توانید برای افزایش رتبه سایت خود در گوگل تمامی محتوا های متنی سایت خودتان را به صورت صوتی هم منتشر نمایید.
  • شما میتوانید آموزش هایی که دارید را به صورت صوتی تهیه و منتشر نمایید.
  • شما میتوانید محتوای صوتی تولید کنید و در سایت های اشتراک پادکست بگذارید و سئو بگیرید.
  • شما میتوانید محتوای صوتی تولید کنید و در اپلیکیشن خود به مخاطبین خود برسانید.
  • شما میتوانید متن سخنرانی های خود را به صورت صوتی تهیه نموده و منتشر نمایید.
  • شما میتوانید محتوای صوتی آماده کنید و به عنوان پیام خوش آمد بر روی تلفن سانترال خود استفاده نمایید.
  • شما میتوانید محتوای صوتی آماده کنید تا در نمایشگاه ها از بلند گو پخش شود.
  • شما میوانید محتوای صوتی تهیه نمایید و از طریق مخابرات به موبایل ها ارسال نمایید.
  • شما میتوانید کتاب هایتان را به صورت صوتی تهیه و منتشر نمایید.
  • شما میتوانید محتوای صوتی آماده نمایید و در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

تولید محتوای صوتی یا پادکست: چرا؟

  • استفاده از محتوای صوتی در سئو سایت شما موثر است.
  • هزینه تولید محتوای صوتی بسیار ارزان است و جزو ارزان ترین روش های تبلیغاتی می باشد.
  • تولید محتوای صوتی باعث ایجاد برندینگ در ذهن مخاطب می شود.
    • “شرکتی که محتواهای ارزشمند خود را به صورت صوتی هم ارائه می دهد.”
    • “اولین شرکتی که در این زمینه محتوای صوتی هم به مخاطب های خودش می دهد.”

    این باعث می شود تا پیشرو بودن در تولید محتوای ارزشمند بیشتر به چشم بیاید.

  • تجربه کاربری منحصر به فرد و عالی را برای کاربران خود ایجاد میکنید و باعث افزایش رضایتمندی مخاطبین خود می شوید.
  • حجم محتوای صوتی نسبت به تصویری پایین تر است و کاهش سرعت کمتری دارد.
  • محتوای صوتی برای کاربران نابینا یک فرصت طلایی می باشد.
  • مطالب را به صورت صوتی میتوان در حال رانندگی یا پشت ترافیک یا زمانهای مرده گوش داد.
  • با تولید محتوای صوتی احتمال بازگشت مخاطبین و به خاطر سپردن برندتان را بالا می برید.
  • با تولید محتوای صوتی رتبه سایت شما بالا می رود.

اثر تولید محتوای صوتی بر سئو سایت:

  • با تولید محتوای صوتی در وب سایت خود امتیاز سئو از گوگل می گیرید و همانند محتوای ویدئویی از امتیار جداگانه ایی برای سئو برخورداد است.
  • گوگل در حال تولید محصولی به نام “سئوی صوتی” است که خود نشاندهنده اهمیت این موضوع در دیجیتال مارکتینگ است.
  • اگر سایت و وبلاگ خود را صوتی کنید و در بالای هر صفحه، فایل صوتی همان صفحه را نیز بگذارید به گوگل در ارائه محتوای صوتی به مخاطبینش کمک بزرگی میکنید.
  • تیم پادکست گوگل می گوید: به زودی در نتایج سرچ های خودمان همانند ویدئو، پادکست را نیز خواهیم آورد.
  • ایجاد وبلاگ صوتی:

    کل مطالب وبلاگ خودتان را به صورت صوتی آماده کنید و در بالای هر صفحه از وبلاگ، محتوای صوتی آن صفحه را نیز درج کنید تا اثر مثبت آن را روی سئو سایتتان، رضایتمندی مخاطبین و کنترل نرخ پرش کاربران ببیبنید.

    مزایای تولید محتوای صوتی از مطالب سایت نسبت به رادیو اینترنتی:

    • رادیو اینترنتی به روش Push Technology کار میکند ولی پادکست به روش Pull Technology کار میکند یعنی در روش ارائه پادکست منوهای سایت یا وبلاگ صوتی، کاربران بر اساس تقاضای خود در گوگل به محتوای صوتی می رسند و مثل رادیو اینترنتی مطالب به وی تحویل داده نمی شوند بلکه بر اساس نیاز مخاطب محتوای صوتی به ایشان داده می شود.
    • نیاز به دستگاه پخش خاصی مثل رادیو نیست و هر کامپیوتر و موبایلی میتوانید اجرا کند.
    • محتوای صوتی پس از دانلود (پادکست) از اینترنت بدون ارتباط با اینترنت قابل اجرا هستند و کاربر به راحتی میتواند آنرا جلو یا عقب بزند ولی رادیو اینترنتی به محض قطع شدند اینترنت، قطع می شود.